Saturday, October 16, 2010

Into the New World.

Arus hidup tak pernah berhenti. walaupun kekadang tu deras/lemah, namun tekanannye tetap wujud. maintain kate omputeh. Betul. Dicampakkan ke mane sekali pun, pasti akan ade dugaannye, kecik mahupun beso. Persoalannye boleh ke kite menghadapinye? Dengan care ape bakal kite gunakan untuk tempuhinya? Pergh bahase.

Dulu aku sendiri pernah diajukan satu statement, cuma terlupa tarikh dan tempatnya. keje ni len rip, tak same cam belajar. kalau ko nak enjoy, enjoy a time ko student. nanti da keje tak merase a sume ni. aku tak pasti ape yang aku jawab, positif ke negatif. tapi pengalaman aku bekerja selama 2 bulan (stakat ni) dah cukup untuk meyakinkan aku yang statement beliau tu betul. Bekerja memang len dengan belajar. Cukup len. Dari hujung rambut ke hujung kuku. dari A ke Z, memang totally different. FOR REAL.

Okey, nak sambung belajar ke nak keje terus lepas konvo nanti??

Well, everyone has their own opinions. I couldn't agree more. Tapi korang jangan fikir untuk short term je. Jangan fikir sebelah otak je. fikir pakai otak kanan dan otak kiri. Fikir habis2. Tapi, jujurnya aku bilang, kalau yang amek kos engineering macam aku dan tak berhasrat nak melarikan diri -- maksudnye nak keje kat Malaysia, better korang keje dulu. Di Malaysia (aku rase same je rules dekat negara2 len), experience is far more important that your qualification. Walaupun hanya berkelulusan Diploma, tapi aku yakin korang leh dapat 2-3k kalau korang ada pengalaman paling kurang 2 tahun. Betul bai. Ni bukan statement cari kat Google, bukan bace blog orang len dan ciplak, ni aku tengok sendiri.

Tapi takde sape kate salah bile korang decide nak sambung belajar. Bagus tu. Sebab kalau korang da kawin ke da lame keje ke mungkin korang da malas nak sambung -- ni aku kot.haha. Parent aku sendiri pon pernah soh aku amek keje sebagai cikgu, dan aku leh sambung belajar sambil2 tu. Hmm menguntungkan.

Its in your hand. Pilihan di tangan korang. Kan? Pandai2 lah.


p/s : Pening kepale keje, pening kepale blaja. Due2.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails