Monday, September 7, 2009

Makan Kaki?


Rilekslah, bukan makan kaki orang. aku rakyat malaysia yang sejati, justeru itu aku bukan seorang kanibal.perkara yang aku maksudkan di atas adalah tabiat makan kaki LEMBU. terkejut? kenape? korang ingat kaki lembu xleh makan k?

Boleh sebenarnye. bukan semua bahagian kaki tu, bahagian buku lali ngan tapak die je.. mule-mule bahagian tu akan dibakar supaya bahagian kukunye senang dibuang. Kemudian kite siang bahagian tersebut, amek bahagian-bahagian isi kat situ. pastu buat sup, dan biasanya kite akan tumbuk lada hitam disebabkan sup tu tawar. itu je.

ape yang best kat sini, bile dah siap untuk dihidangkan, sikit je yang nak makan. maksud aku bagi yang dah biase dengan resepi ini, sup kaki lembu ni mesti tangkap leleh punye. tapi bagi yang tak pernah (kebanyakannya), mereka akan tolak mentah2 bende ni. Ape yang diorang fikir? Macam makan tapak kaki lembu. lembu kan banyak pijak taik a itu a ini a. pelik tol. kaki ayam tu tak pijak taik k? gile kentang.

sebenarnye, banyak gak orang ade tabiat pelik bile nak makan bende yang jarang orang makan ni. contoh, buntut ayam tu, stakat yang aku nampak, ramai sngat laki suka makan part tu, sebab isi lembut dan takde tulang. pompuan tak. geli, kate depe. kalau korang nak taw, orang Jawa aku dengar siap ade yang buat kulit lembu masak cili api. hah tu die. lagi otai..

tak salah kalau kite taknak makan. orang takbleh pakse, pasal perut kite, bukan perut diorang, kan?


p/s : aku tak suke makan sangat dalam hotel (buffet dll). ntah asal.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails