Tuesday, March 15, 2011

Mengenali Diri Sendiri

"Explain a bit bout yourself.."

Ok. siyesly soalan ni nampak senang. tapi biar aku tanye plak satu lagi soalan:

"How much do you know bout yourself?"

Apa motif entri ni? Kenape ttbe je aku kepoh pasal benda ni?

Nothing big actually. Cume bile kenang2kan interview2 aku sebelum ni, soalan pertama tu memang macam salam a daripada panel2 interview tu. Dan biasanya kita akan jawab soalan tu bermula dengan asal usul, kemudiannya pendidikan kita. Biasanya camtulah. Mungkin sesetengah orang akan selit kat situ diorang punye perangai, dan memang perangai2 yang diselitkan kat situ semuanya baik2 belaka. proactive, team-man, hardworking, creative dan pejadah sume tu la. Memang tangkap leleh.

Tapi btol ke sume tu? Korang memang kenal btol eh diri korang, 100%?
Sebab jujurnye, aku sendiri pon tak kenal diri aku ni in-total. Dan aku memang kompem korang pon seangkatan dengan aku, cume ade yang ngaku dan ade yang tak je.

Bukannye aku nk sound korang ni tak sedar diri. Sumpah takdak niat pon. Cume kekadang -- bukan kekadang, selalu -- orang len sebenarnya yang kenal diri kite lebih dari kite sendiri. Contoh terbaek, dengkur. Korang taw tak korang tido bedengkur? Kalau korang taw sendiri maknanya korang tak taw a korang ni ade satu perangai len -- menipu. Bab2 bedengkur ni memang kita dapat taw dari orang len, dan selalunya melalui komen yang xbest. "weyh ko tido memang cambest je a bunyi, macam cengkerik nak beranak". Uish pedas tuu. Sah2 memang kite yang bersandiwara lepas lelap mate.

So macamane ngan characteristics yang len tu? Kite boleyh kompem ke yang kite ni rajin, atau hanya skadar hangat2 taik ayam je? Kite boleyh kompem ke yang kite ni team-man working, atau hanya skadar nak jaga hati bos je? Kite boleyh kompem ke yang kite ni dependable, atau hanya skadar nak naikkan saham diri je?

Pikir2kan sket. Tak salah mengaku salah, hadirin dan hadirat sekalian.


p/s : Bedengkur tak hingat beb. Lagi2 kalau letih perghh --- teater muzikal trus.

2 comments:

  1. dlm interview selalu dtanye benda2 cmni
    tp dlm real life, kwn ibarat cermin.

    kita takan tahu kelebihan dn kekurangan kita selagi tak diberitahu


    ohye, aku benci giler nk jwp soalan2 ni dlm interview. kne jadi hipokrit. walaupn aku rs aku tk tipu ape2. tapi betul ke apa yg aku ckp tu sbnrnya?

    ReplyDelete
  2. mungkin xsalah kot hipokrit sketika -- for a better life maybe.

    but undoubtly, kompani korup pon nak honest employees dowh.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails