Tuesday, April 9, 2013

Upacara mengangkat diri sendiri

Ok macam mana kita nak mengenal pasti bahawa sesungguhnya kita telah dinaikkan pangkat? Adakah bila kita selalu dipanggil untuk bermesyuarat sampai 2@3 jam? Tak. Adakah bila kita sudah diberi tanggungjawab yang besar maka dengan secara langsungnya kita adalah dari golongan yang berstatus besar sudah? Tidak juga.

Bagi aku, bila kita diappraised personally, being incremented personally by the bos itself, or publicly informed in a meeting@gathering, thats when kita betul2 naik pangkat. Not when u r in situation mentioned earlier.

Camon la. Respect people as they do towards you. Jangan perasan lebih2. Tak bermakna ko rapat ngan bos ko power. Tak bermakna bos asyik sembang ngan ko ko terus dapat free authority. And tak bermakna ko rapat ngan bos suddenly u know everything.

Jangan buat orang menyampah ngan kita. Bila kita bekerja dalam satu team memang ad ketua dan memang ad pekerja. Tapi perasaan hormat jangan buang. Simpan btul2.

Dan sebetulnya, lepas dua tahun setengah aku bekerja, kalau kita tahu segalanya tentang apa yang kita mahu orang buat, perasaan hormat tu akan timbul sendiri. Respect is to gain. Dont force it.

Sendiri mau ingat. Mulut mau jaga. Terlajak perahu bisa diundur, terlajak kata APTB.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails