Friday, June 14, 2013

Syria, Hizbullah dan Syiah

Sesungguhnya, entri ini diwujudkan untuk menghasut.

Yes, menghasut anda2 yang membaca supaya tergerak untuk menyokong pergerakan membantah kekejaman rejim Syiah Bashar al Assad ke atas Sunni, secara langsung mahupun tidak. Mohon baca, aku harap sangat dapat wujudkan semangat menentang tu dalam diri korang.

Aku sebenarnya mengantuk lepas solat jumaat siang hari tadi. Maka ruang petang sebelum menunggu pukul 5 tu dihabiskan dengan berborak bersama abang2 operatorlah. Hinggalah sampai ke satu point dimana aku disajikan dengan klip video perayaan Karbala yang ngeri oleh penganut Syiah. Dari situ, kami banyak bersembang lagi perihal Ahmadinejad seorang Syiah, perang Syiah-Sunni dan perarakan membantah kekejaman depan kedutaan Syria lepas solat Jumaat tadi juga.

Sebagaimana korang semua ligat membaca2 info tentang final Piala FA antara JDT dan TRW akhir bulan ni, aku harap korang semua tahu la sedikit sebanyak tentang rejim Syiah Bashar Al Assad. Kalau nak bersembang perihal kekejaman tu memang tak cukup sehari, cukuplah jika aku gambarkan kekejaman mereka tak mengira sesiapa, yang lelaki disembelih, yang perempuan dirogol sebelum dibunuh dan kanak2 ditembak secara langsung bersaksikan ibu bapa mereka sendiri. Cukup kejam. Pemimpin mereka, Hizbullah adalah syaitan yang nyata, menghalalkan darah Sunni dan mengkafirkan sahabat2 Rasulullah S.A.W..

Harapnya korang tahulah jugak yang Ahmadinejad tu seorang Syiah, dan konflik Iran-Iraq tu hanyalah lakonan semata2.

Berdasarkan jumlah status facebook yang dikemaskini lepas pukul 2pm tadi, tak ramai pun sebenarnya yang tahu tentang pergerakan membantah kekejaman Syria ini di Kuala Lumpur hari ini. Daripada artikel yang aku baca di sini, lebih 1000 warga kota hadir bagi menjayakan bantahan aman ini, dengan kawalan dari Polis Diraja Malaysia. Yang menariknya, memorandum yang diusulkan ditolak secara terus oleh kedutaan Syria, dan delegasi kita juga tak dibenarkan masuk. Mereka begitu tegas tak nak berbincang langsung perihal ini, dan ini jelas membuktikan mereka langsung tak ambil peduli tentang stigma dan tanggapan luar berkenaan apa yang berlaku di Syria. Memang teruk.

Lagi satu, apsal PAS sahaja yang hadir? Mana PR? Mana DAP? Mana BN? Mana mereka2 yang sepatutnya mengepalai diorang di kedutaan Syria tu? Diorang tak kesah? Mungkin.

Sebetulnya, kita semua kena peka tentang benda2 sebegini. Kita ada Facebook, Twitter, Instagram dan bermacam laman sosial yang boleh dijadikan medium penyebaran info2 semasa. Harapnya kita dapat tunjukkan sokongan yang padu sebagaimana yang kita lakukan ketika Pilihan Raya Umum ke-13 baru2 ni, insya-Allah.



p/s : dan iman aku still paling lemah lagi. hmmmm

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails