Tuesday, May 26, 2009

RUBIK`S CUBE - BERBALOI TAK??

Aku rase da ramai kot yang tahu pasal kiub Rubik ni. tapi ramai yang sekadar tau je.. maksud aku, tau kiub Rubik tu ape, tapi tak tau camne nak selesaikan kiub tu. Kan? Tapi kan, berape ramai yang tau asal usul kiub Rubik ni? Asal kiub Rubik? Sape Rubik ni? Sedara kakak ipar aku k? Ini mane datang ni? Haha. Asalnye, permainan kreatif ni dicipta oleh seorang profesor arkitek dan pengarca dari Hungary, Erno Rubik pade taun 1974. Haa.. Inilah sebab kenape kiub tu dipanggil Rubik. Ada faham??

Rubik ni best. Lagi2 kalau kite taw camne nak selesaikan trick tu, maksudnye taw untuk siapkan puzzle tu a. Tapi sepanjang hayat aku bermain rubik ni, hanye satu jenis rubik je yang penah aku jumpe, yakni yang 3×3×3 tu. Jenis 3×3×3 ni dipanggil Rubik`s cube, kire ini pioneer nyer la... tapi kan, untuk info, sebenarnye banyak lagi jenis rubik ni, ni sebenarnye, Rubik kiub yang kite selalu men ni tersangat a senang (senang a sangat.).. ade banyak lagi variasi2 kiub yang lagi canggih, lagi susah nak selesai dan sememangnye lagi sial. Antaranye Rubik's Revenge (also known as the Master Cube), Sudoku`s Cube, V-Cube 7, Professor's Cube, V-Cube 6, Pocket Cube dan Rubik's Revenge. Rubik2 jenis ni mmg sangat susah, dan aku sendiri pon nak sangat cari jenis2 ni. Susah sebab ape? Standard cube, maksud aku Rubik`s Cube tu, diselesaikan based on center color of one side. Setiap side memang diasingkan based on color, and untuk kiub Rubik, color tu fix. pastu yang lagi 8 petak tu mesti kene same color ngan yang tengah. Tapi unfortunately, kiub2 yg lagi setan tu, for example Rubik`s Revenge, satu side bukan ade 9 petak, tapi 16 petak, sebab structure die 4×4×4. So center die ade 4 a, dan boleh ditukar2, tak fix. To solve this, kene a decide center ni wane ape, dan semestinye beruban rambut untuk selesaikan. Bagi yang cepat marah, kalau nk main gak and nak beli, better beli due trus. Jangan beli satu.










Sebab ape aku cakap main puzzle jenis ni best, banyak. Bagi aku a, bende puzzle ni bagus untuk training before exam. hehe. Why? Untuk try selesaikan bende ni, kite aku mesti akan cuba pusing mane2 side dalam kiub tu. Cuba, cuba dan cuba lagi. Ade banyak cara ntuk try, kalau tak boleh this side, try other side. Or try twist this side 2 times and then see what happen. Macam tu lah. Better set time, sbeb situasinye same cam dalam exam, time kite nak selesaikan soalan exam tu. Kalau xleh care ni, try care len, tapi kene cepat a. Sebijik dalam exam. Pendekkan cerita, main kiub Rubik ni macam melatih solving skill kita la.. Aku xtau a pandangan orang len cane, tapi bagi aku macam tu lah.

Selain itu, aku rase Rubik ni boleh jugak digunakan untuk menggambarkan keputusan yang kita amek. Sebagai contoh, kalau kite pusing satu side dalam kiub Rubik tu, kite mesti perasan yang side2 lain mesti akan berubah jugak. Same a macam keputusan tu. Kalau kite decide untuk satu keputusan, mesti akan ade org yg suka dan tak suke akan keputusan kite tu. Sebab itulah kalau kite nak buat satu2 keputusan tu, pikir betol2. Pastikan keputusan tu diambil selepas kite dah pikir masak2. cee... macam consultant je aku ni, padahal amek engineering.. takleh blah.

Apehal pon, ni sume game je.. Game yang bagi aku sangat berfaedah untuk pembangunan pemikiran smue orang, tak kire peringkat umur. Aku stat men menatang ni time form 4 kot, mase tu respek gle senior aku leh setelkan jauh lagi cepat dari aku. Dulu a.. skang da pro. ehehe.


p/s : Jangan bazir mase men Rubik je. Tak gune jugak..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails