Sunday, November 14, 2010

dalam bayang sendiri

sungguh lame aku tak update. kalau blog aku ade perasaan mesti die majuk. kalau blog aku ni satu kompani mesti sah-sah dah bankrap. hehe.

ape aku nak tulis? banyak. betol, banyak. dari dulu lagi banyak. hehe. tapi skang aku keje, kurang mase nak bukak blogsepot ni. sini mane leh nak update sket2. kurang biar a sedap aku membacenye. kalau orang len kate tak sedap takpe. kan?

nape tajuk blog aku camtu? macam novel sket kan. baru sedap bace. takde. ni semua pasal kerja. "dalam bayang sendiri" tu maksudnye dekat je ngan aku, cume aku yang tak perasan. first thing first, aku lulusan engineering. chemical engineering. ok semue expect aku akan jadi jurutera kimia, gaji 4-5k. masuk gaji first smue suroh open table. agak2 a wahai kengkawan. aku tak penah sampai standard ape yang korang pikir tu.

sungguhpun aku sepatutnya jadi engineer, tapi skang aku adalah seorang chemist. sungguhpun puratanya gaji seorang yang ade sijil engineer macam aku ni adalah tinggi, tapi gaji aku tak sampai 2k pon. takde tapis2. ni bukan marah, ni bukan makan dalam. ni realiti. aku nak korang tau keje bukannya senang nak cari, walaupun ko top student in da country skalipon. yang ade kabel tu senyap a. korang tak termasuk.

anyway, keje aku skang adalah chemist. logiknya keje ni memang hampir 70% duduknya di dalam makmal, buat test tu, buat test ni. btol logiknya. tapi kompani aku ni siul sket. aku ni chemist. tapi keje aku chemist/technician/ supervisor. masuk cek pon aku buat. terime kontena pon aku sain. uruskan production pon aku. sampaikan masak sabun (1o tonne per batch) pon aku kene buat, by hand. nah, pe jadahnye?

smue soh aku cari keje len. keje ni susah. gaji kurang. bukan engineer. bla bla bla. macam2 dow. orang biasa a. tapi aku rase takpe aku susah sket, awal2. skang smue jenis experience aku leh dapat, kalau aku sabar. jadi chemist, supervisor, technician, despatch boy, aku rase smue tu berbaloi. dan aku tak kate aku lari terus dari bidang jurutera. aku sendiri dah tengok plant design untuk kilang aku. kerja aku hampir 70% berkait dengan minyak kelapa sawit (oleochemical) di mana bidang ni cukup besar dalam kejuruteraan kimia di malaysia. see what i'm tryin to do?

"to catch a big fish, u need a big bait."
"and to get a big job, u need to sacrifice a lot."

lek a. aku tetap akan open table. aku tak lupe member2. cume aku lebih pentingkan famili. tak salah kan? aku tak kesah aku pakai moto kriss je. aku tak heran ade fresh grad len leh bawak bmw/mercedes. apa yang aku kesah, famili first.


p/s: malu bai. da a anak sulung. keh3


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails