Tuesday, November 16, 2010

untuk apa ko bekerja?

untuk pertama kalinya, aku men"update" blog aku ni dari ofis aku. kenapa nak update dari sini? boring. lagi mau tanya.

untuk apa ko bekerja? berputar2 soalan ni kat kepala aku. ok. flashback balik. dulu aku rase time form 5 kot aku baru stat pikir, aku nak jadi ape, aku nak keje camne, semua2 tu. lambat sket, biasa a baru matang. keh3. macam2 -- arkitek, doktor, jurutera. semua high-standard punya. nice.

tapi tu dulu bang. dulu. time kepala otak ni berfungsi sebelah sahaja.

skang len. skang aku sendri da taw cemane keje. susah cemane. payah cemane. baru aku taw susahnya nak dapat duit. baru aku sedar gaji pertama tu sangat2 istimewa. baru aku taw kene marah ngan bos depan staff2 dan downliner aku cemane.

gaji pertama ke, kedua ke, semua penting. aku tak kesah kalau korang keje gaji 10 kali ganda besarnya dari aku. aku tak kesah korang bawak kete beso dan aku bawak kris modenas TAQ 596 tu je. aku just nak taw -- untuk apa ko bekerja?

untuk kete beso?

untuk henset mahal?

DSLR?

untuk melancong?

.
.
.
.

aku just rase aku sangat kedekut. pekerja2 myammar aku bleh spare rm200 makan bulan2 kat malaysia, dan selebihnya (mostly rm500 ke atas) dipaskan kepada family mereka. dan pekerja2 bangla aku. dan pekerja2 sabah aku.

aku?

untuk apa aku bekerja?


p/s : ya allah tunjukkan aku jalan yang lurus.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails