Tuesday, December 21, 2010

AWAK DIPECAT SERTA MERTA

First thing first, bukan aku yang dipecat. Tapi aku tak boleh nak senyum, yelah, apa reaksi orang len plak. Ni sbuah kisah yang berlaku tanggal 21 Disember 2010, dan aku kalau boleh mau taw ape reaksi korang berikutan hal ini. So pandai2 lah... ye.

Ni kesah rakan skerja aku yang kene pecat sejam sebelum habis shift-nye. Ya sejam. Pkul 9 lebeyh sedangkan shiftnye habes pukul 10. Kenape dipecat? Itu aku tak tengok live lah, sebabnya shift aku start pukul 10, dan mase aku datang smuanya dah setel. Tapi gamaknya kerana product kilang kami iaitu sabun yang dihasilkan dibawah kelolaan dia (dia seorang supervisor) semuanya reject, dan dia tak perasan. Terus terang aku cakap untuk sebab ini, he deserved a punishment. Kecuaian di waktu kerja memang aku cakap terus terang tak blapik adalah satu sebab veto kenapa bos boleh marah kau, kaw-kaw. Yela, kalau ko bos kan, mesti ko marah bile ko hired satu supervisor, yang berfungsi sebagai Quality Control (QC), tapi in the end, approximately 2400 sabun direject. Berapa banyak production time lost, berapa banyak time used to cover this error, and with urgent dateline, aku rase logik gak a ko dimaki hamun oleh bos kali ini. Pedas, tapi ko yang taruk cili banyak2 apsal..

Nonetheless, aku bukannya jahat nak huha-huha pasal fired case camni. Aku cuma terkejut, terkesima tengok tindakan susulan dari bos tu. Member aku ni memang nak berenti dah, katanya dapat offer sambung blaja peringkat Master. Berapa lama dulu dia ada a cakap ngan aku, dia nak berenti awal tapi manager kilang mintak dia stay until end of December, and he said yes. Manager kilang mintak stay, tapi bila bos masuk, ada problem, terus pecat. Cemane tuh? Dengan tagline power -- "you wanna quit right? ok go get your master now".......aku rase bengkak jugak kot hati member aku ni.

But still, I really think that the boss should finish this in a mannered way. Tak baek sebenanye pakai emosi time keje ni Encik Bos. Skang satu kilang taw yang bos ni suka2 je pecat orang time die marah, dan bagi member aku ni, bos ni memang teruk. Dan dua2nya anggapan negative. Dan kesannya menular kat orang len, macam aku. Sah2 workload aku increased lepas ni. Sah2 susah nak dapat cuti, dan sah2 aku nak blah cepat2 dari kilang ni. AMINN.

Teruk kan? Yup. Life is pathetic, its just a matter of time before you realized it.


p/s : Agak kaku untuk tepon member aku ni, apa patut aku cakap e?


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails